September Monumentenmaand ‘Levend Erfgoed’

Gepubliceerd op: 17 augustus 2023 16:05

September is de jaarlijkse Monumentenmaand in Kerkrade en Aken. Deze staat dit jaar in het teken van Levend Erfgoed. Dit is er vanuit de bibliotheek te beleven!

Verhalentafel 'De mijnen van Kerkrade'
HuB. | do. 7 september | 10:30 – 12:00 uur
Gratis | aanmelden

Tijdens een Verhalentafel staat er een straat, buurt, wijk of thema centraal om samen herinneringen over op te halen. Deze keer: de mijnen van Kerkrade samen met de Koempels van de Domaniale. In een onbevangen sfeer halen we samen met een aantal koempels, aan de hand van de foto’s, herinneringen op aan de tijd dat de mijnen nog in gebruik waren en een grote invloed hadden op het dagelijks leven. Heb je verhalen over of foto’s uit die tijd? Meld je dan snel aan en neem ze mee! Dan houden we ons erfgoed levend! Ook als je alleen geïnteresseerd bent, ben je van harte welkom!

Historische stadswandeling door Aken met Holger Dux

Vertrekpunt: Lindenplatz, bij de kruisbeeldengroep | do. 7 september | 14:00 – 16:00
Gratis | aanmelden

Duitstalige historische stadswandeling door Aken: Langs de oudere en jongere kloosters in het centrum van Aken met Holger Dux. Al in de middeleeuwen werden veel kloosters gesticht in Aken waar nu slechts een straatnaam aan herinnert. De kloosters uit de 20ste eeuw bestaan nog en zie je tijdens deze rondleiding.

Lezing Holger Dux: ‘de heiligdomsvaart in Aken verhaald’
HuB. | do. 14 september | 19:30 – 21:00 uur
Gratis | aanmelden

Duitstalige lezing over de vele dagboeken, brieven maar ook reisgidsen waarin de Heiligdomsvaart beschreven wordt. Aan de hand van deze documenten en historisch beeldmateriaal wordt de Heiligdomsvaart door de eeuwen heen getoond.

Lezing ‘De Winzer van Rode' met proeverij
HuB. | di. 19 september | 14:00 – 16:00 uur
Lezing gratis, deelnemen aan de proevrij kost 7,50 euro p.p. | aanmelden

Altijd al meer willen weten over het monumentaal abdijcomplex ROLDUC en de abdij wijngaarden? Meld je dan aan voor de lezing inclusief proeverij. Twee leden van de Winzer van Rode nemen je mee in de historie van dit levende cultuurmonument en vertellen over de wijnbouw in de tuinen van Rolduc. Natuurlijk gaan we ook drie wijnen proeven uit de wijngaard van Rolduc en de Ahr.

Lezing Schuttersbroederschap St. Sebastianus
HuB. | do. 21 september | 19:00 – 21:00 uur
Gratis | aanmelden

Schuttersbroederschap St. Sebastianus over de geschiedenis en ontwikkeling van de Schuttersbroederschap, opgericht in 1617! In die tijd werden Broederschappen opgericht ter bescherming van het allerheiligste van de Kerk. Nog steeds is dit een van de hoofdtaken van dit Broederschap. De tradities en gebruiken van het Broederschap worden door de eeuwen heen zoveel mogelijk gehandhaafd. Waarschijnlijk is dat een van de redenen waardoor deze vereniging al zoveel jaren stand kan houden. Ook aan bod komen de bijzondere tradities en het verhaal over het verloren koningszilver in 2013.

Lezing Marc Hermans: De Ripuarische taal - levend erfgoed van Kerkrade

HuB. | do. 28 september | 19:30 -21:00 uur
Gratis | vooraf aanmelden

In deze lezing van Marc Hermans staat dit keer het Kerkraads dialect (levend erfgoed bij uitstek!) centraal. De taal die mensen spreken vormt een belangrijk onderdeel van hun identiteit. Iedereen hoort immers aan je taal en de manier waarop je de taal uitspreekt waar je vandaan komt. In Kerkrade is dat zeker het geval, omdat de bewoners van deze gemeente al sinds de tijd van de Franken een Noord-middel Frankisch dialect spreken dat in Nederland nog maar door 20.000 mensen wordt gesproken. Marc Hermans vertelt in deze lezing over het Ripuarisch alles over de geschiedenis van deze bijzondere en oude taal, die in Kerkrade nog steeds springlevend is.

Stuur een mail naar info@bibliotheekkerkrade.nl of bel 045-763 05 20.