Maand van de Geschiedenis / oktober

Gepubliceerd op: 18 september 2023 16:46

Oktober is de Maand van de Geschiedenis, het grootste geschiedenisevenement van Nederland. Onder het motto 'Ontdek gisteren, begrijp vandaag' wordt landelijk met het thema EUREKA! geschiedenis voor het voetlicht gebracht. Ook de Bibliotheek doet mee!

Lezing Marc Hermans - Eureka: de uitvinding van Fritz Haber

Veel uitvindingen zijn een zegen voor de mensheid, maar kunnen ook verwoestende effecten hebben als deze kennis als wapen wordt ingezet. Zo ook de uitvinding van chemicus Fritz Haber (1868-1934).

Haber is verbonden aan het Haber-Bosch proces. Een chemisch proces waarmee ammoniak op industriële wijze wordt geproduceerd. Zonder deze uitvinding zou er nu geen overbevolking op deze aarde zijn, waren de stikstofbindingsbedrijven van DSM in Geleen nooit ontstaan en zouden er geen miljoenen Joden vergast zijn met Cyclon-B.

Was Haber een held of een moordenaar?

Een waanzinnig verhaal over een uitvinding die de samenleving voorgoed heeft veranderd en waar geld, macht, politiek, massamoord, overbevolking en vervuiling een rol in spelen.

Bibliotheek Voerendaal | wo. 4 oktober | 19:00 – 21:00 uur
Bibliotheek Brunssum | do. 12 oktober | 19:30 – 21:30 uur
HuB. Bibliotheek Kerkrade | do. 19 oktober | 19:00 – 21:00 uur

Aanmelden: info@bibliotheekkerkrade.nl of 045 763 0520. Of bij de Bibliotheek waar de lezing plaatsvindt.

Gratis voor leden, 2,50 euro voor niet-leden.

Tentoonstelling 1723: Kerkrade en 's-Hertogenrade op de kaart gezet

29 september - 4 november

Tentoonstelling van Stichting Fontes Rodenses over de onlangs ontdekte ‘Carte Figurative’ uit 1723. Een figuratieve kaart van het gebied van de huidige gemeenten Kerkrade en het aangrenzende Herzogenrath (Duitsland).

De expositie schetst een beeld van beide steden in de eerste helft van de 18de eeuw. De streek begon toen van een overwegend agrarische gemeenschap over te gaan in een industriële als gevolg van de opkomst van de mijnindustrie. Kerkrade werd de bakermat van de Nederlandse mijnbouw. Daarin speelde de abdij Kloosterrade (Rolduc) een belangrijke rol.

Actueel is dat in Kerkrade en omgeving sinds enkele jaren op diverse plekken sinkholes ontstaan. Diepe putten die teruggaan op kleine schachtjes die door particulieren in de eerste helft van de 18de eeuw waren gedolven om kolen te winnen. Het Eureka-besef is geboren!

De tentoonstelling is tijdens openingstijden gratis te bezoeken in de HuB.