Gezocht: De Beste Voorlezer

Gepubliceerd op: 11 november 2022 13:57

Bibliotheek Kerkrade e.o. zoekt De Beste Voorlezer in de gemeente Kerkrade, Brunssum, Voerendaal of Simpelveld. Laat jij elk verhaal tot leven komen? Doe dan mee! Naast de eeuwige roem wint De Beste Voorlezer een GaiaZOO-pakket met hierin onder andere 2 jaarabonnementen van de GaiaZOO.

Hoe werkt het?
• Je bent ouder dan 18 jaar.
• Het verhaal dat je voorleest (of een deel ervan) duurt maximaal 2 minuten.
• Je bent bereid je verhaal LIVE voor te lezen aan een jury tijdens de Finale. De Finale vindt plaats tijdens de Nationale Voorleesdagen (in de week van 25 januari t/m 4 februari 2023). Exacte datum volgt.
• Stuur je filmpje vóór 31 december 2022 in naar: communicatie@bibliotheekkerkrade.nl.

Voorlezen is leuk én belangrijk
Voorlezen heeft een positief effect op de (taal)ontwikkeling van kinderen. Je kunt niet vroeg genoeg met voorlezen beginnen. De hersenen van jonge kinderen ontwikkelen zich in rap tempo en voorlezen helpt daarbij. Voorlezen bevordert de ontwikkeling op taalgebied maar ook op sociaal-emotioneel vlak, het prikkelt de fantasie en kinderen gaan er zelf meer door lezen. Door een kwartiertje (voor)lezen per dag leert een kind 1.000 nieuwe woorden per jaar.

Voorleesgemeente(n)
Kerkrade en omgeving zijn dit jaar verkozen tot Voorleesgemeenten 2022. Bibliotheek Kerkrade e.o. met vestigingen in Kerkrade, Voerendaal, Simpelveld en Brunssum verzorgt daarom een jaar lang activiteiten voor jong en oud met voorlezen in de hoofdrol. De zoektocht naar De Beste Voorlezer is de afsluiting van de Voorleesgemeenten.