Arden Veldman, Lieke Schölgens en Geyria Barut winnen kwartfinale Voorleeswedstrijd in Kerkrade e.o.

Gepubliceerd op: 11 februari 2022 09:51

Arden Veldman, Lieke Schölgens en Geyria Barut hebben de kwartfinale van de Voorleeswedstrijd in Kerkrade gewonnen. De jurering van de voorronde van de Nationale Voorleeswedstrijd vond plaats in HuB.Bibliotheek Kerkrade. Maar liefst 10 schoolwinnaars van basisscholen uit Kerkrade, Simpelveld-Bocholtz en Voerendaal deden mee aan de wedstrijd. De winnaars mogen op 23 maart in Landgraaf meedoen aan de Parkstad halve finale. En wellicht wordt één van hen wel De Nationale Voorleeskampioen 2022!

Digitale editie
Vanwege de corona-maatregelen lazen de deelnemers niet rechtstreeks voor aan publiek en de jury, maar namen ze hun voorleesfragment op. Iedere kandidaat las een fragment voor uit een zelf gekozen boek. De vakjury, bestaande uit Els Amkreutz, Tjeu Sauren en Janine Radermacher, bekeek alle filmpjes en lette onder andere op uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. De winnaars lazen fragmenten voor uit de boeken De biebbende, Dagboek van een muts en De gouden sleutel.

Over de Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd is een jaarlijkse wedstrijd voor de groepen 7 en 8 van de basisschool. Na de regiorondes volgt de provinciale finale waarna 12 provinciale kampioenen om de titel De Nationale Voorleeskampioen strijden tijdens de landelijke finale op 25 mei.