Jaarverslag 2023

Gepubliceerd op: 19 april 2024 10:30

De verhalen van bezoekers vertellen het verhaal van de bibliotheek; Met ruim 350.000 bezoekers ontwikkelde de Bibliotheek zich in Kerkrade, Brunssum, Voerendaal en Simpelveld in 2023 volop door.

Bibliotheek Kerkrade e.o. presenteert vandaag haar jaarverslag over 2023. Het verslag laat zien hoe de bibliotheek zich verder heeft ontwikkeld naar een maatschappelijk-educatieve instelling met een breed aanbod van activiteiten op het gebied van taal, basisvaardigheden, jeugd, literatuur, cultuur en ontmoeting.

"Een prachtig eerste jaar om op terug te kijken." Zegt Egid van Houtem, die in 2023 als directeur-bestuurder aantrad. Maar wie kan dat beter vertellen dan onze bezoekers die we centraal stellen in ons jaarverslag. Mensen als Mehmet en Yusuf die bij ons Nederlands leren of Kim die weer in haar kracht staat door ons programma empowerment.

Er werden ruim 2.100 activiteiten georganiseerd, van cursussen digitale vaardigheden tot lezingen en exposities. Enkele hoogtepunten waren de Vitaliteitsdriedaagse in Kerkrade, het jongerenprogramma 'De Kunst van...' en succesvolle samenwerkingen met scholen en maatschappelijke organisaties.

"De bibliotheek is een onmisbare schakel in de samenleving geworden," stelt van Houtem. "We zijn een plek voor informatie, ontwikkeling, ontmoeting, debat, lezen en leren voor jong en oud. Dit jaarverslag laat zien hoe veelzijdig en breed ons werk is om mensen te ondersteunen bij taal, digitale vaardigheden en persoonlijke groei."

Dat deze ontwikkeling ook landelijk gezien wordt, blijkt uit de ondersteuning die er ook is met extra financiële steun die samen met gemeenten werd binnengehaald. “Met deze middelen kunnen we vestigingen en programma's voor alle burgers in ons werkgebied verder ontwikkelen en laagdrempelig aanbieden.”

Jaarverslag 2023