Week van lezen en schrijven

Gepubliceerd op: 1 september 2022 15:22

8 t/m 14 september is de Week van lezen en schrijven.

Extra aandacht voor laaggeletterdheid

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met omgaan met bijvoorbeeld een computer of mobiele telefoon. Dat niet alleen, 1 op de 4 jongeren van 15 jaar heeft een taalachterstand. Als jongeren met die achterstand van school komen lopen zij het risico de nieuwe generatie laaggeletterden te worden. In gemeente Kerkrade is 1 op de 4 inwoners laaggeletterd (25 %) (bron: www.geletterdheidinzicht.nl)

Moeite hebben met basisvaardigheden heeft grote gevolgen. Het maakt mensen kwetsbaar: minder zelfredzaam, minder sociaal actief en minder gezond dan mensen die hier géén moeite mee hebben. Van donderdag 8 tot en met woensdag 14 september is daarom de Week van lezen en schrijven. Om extra aandacht te besteden aan laaggeletterdheid. Ook Bibliotheek Kerkrade e.o. met vestigingen in Voerendaal, Brunssum en Simpelveld doet mee.
Bibliotheek Kerkrade e.o. biedt het hele jaar door workshops en spreekuren aan op het gebied van taal, computervaardigheden, basisvaardigheden en communicatie met de digitale overheid. Tijdens deze week is hier nog eens extra aandacht voor. Inwoners kunnen vrijblijvend binnenlopen in de bieb als ze hulpvragen hebben op dit gebied en meer informatie willen.