Kerkrade e.o. is voorleesgemeenten 2022

Gepubliceerd op: 14 maart 2022 14:53

Kerkrade en omgeving zijn door Cubiss verkozen tot Voorleesgemeenten 2022. Bibliotheek Kerkrade e.o. met vestigingen in Kerkrade, Voerendaal, Simpelveld en Brunssum verzorgt een jaar lang activiteiten voor jong en oud met voorlezen in de hoofdrol. De Bibliotheek hoopt zo meer inwoners plezier te laten beleven aan voorlezen én het belang van voorlezen meer bekendheid te geven.

Aftrap

In iedere gemeente vindt een kick-off plaats waarbij een groep kinderen van een peuteropvang of basisschool wordt uitgenodigd aanwezig te zijn. Maandag 14 maart heeft de eerste kick-off plaats gevonden in de bibliotheek van Voerendaal. Wethouder Ruud Braun las voor aan 25 peuters van peuteropvang Voerendaal. De volgende kick-off momenten staan gepland voor woensdag 23 maart in bibliotheek Kerkrade /HUB en op vrijdag 25 maart in de bibliotheek van Brunssum.

Belang van voorlezen
Voorlezen heeft een positief effect op de (taal)ontwikkeling van kinderen. Je kunt niet vroeg genoeg met voorlezen beginnen. De hersenen van jonge kinderen ontwikkelen zich in rap tempo en voorlezen helpt daarbij. Voorlezen bevordert de ontwikkeling op taalgebied maar ook op sociaal-emotioneel vlak, het prikkelt de fantasie en kinderen gaan er zelf meer door lezen. Kortom: voorlezen komt ten goede aan de schoolprestaties. Door een kwartiertje (voor)lezen per dag leert een kind 1.000 nieuwe woorden per jaar.

Bibliotheek Kerkrade e.o. neemt het stokje over van Bibliotheek Meerssen die in 2021 voorleesgemeente was. Door corona liep de start van de Voorleesgemeenten wat vertraging op.