Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) nu ook in Voerendaal

Gepubliceerd op: 20 mei 2022 09:03

Heb je vragen over de digitale overheid? Dan kun je voortaan hiervoor terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in Bibliotheek Voerendaal. Elke maandag van 14:00-16:00 uur is er een inloopsspreekuur. Dit is gratis en je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek.

Over het IDO

Dingen regelen met de overheid gebeurt steeds vaker via internet. Het gaat dan bijvoorbeeld om de (digitale) Berichtenbox van MijnOverheid.nl, en zaken zoals huur- en zorgtoeslag, kindgebonden budget, belasting, pensioen en uitkering. Echter een grote groep mensen heeft hier hulp bij nodig door het ontbreken van vaardigheden en kennis over internet. Die groep is divers: behalve ouderen zijn het nieuwkomers en laaggeletterden, maar ook jongeren die misschien wel goed overweg kunnen met sociale media maar het aanvragen van een DigiD lastig vinden.
Het Informatiepunt sluit aan bij de maatschappelijke functie van de Bibliotheek. De Bibliotheek ambieert dat iedereen taalvaardig is, digitaal mee kan komen en zijn weg kan vinden in de informatiemaatschappij.

Bibliotheek Kerkrade e.o. heeft al IDO’s op de andere vestigingen in de HuB.Bibliotheek Kerkrade, Bibliotheek Brunssum en in Simpelveld (de Rode Beuk).