Ben jij (of ken jij) de nieuwe stadsdichter van Kerkrade?

Gepubliceerd op: 13 oktober 2022 15:28

Kleurrijk Kerkrade, een stad waar veel gebeurt, veel over wordt gepraat en waar je veel over leest in de krant en op de social media. Als stadsdichter van Kerkrade kijk jij er met een poëtische blik naar. Met een vlotte pen weet je de lach en de traan te pakken en ben je vrij om over alles te schrijven wat Kerkrade kenmerkt; De kleurrijke uitstraling van de stad. Ben jij de nieuwe stadsdichter?

Wat houdt het in:
• Je wordt stadsdichter voor een periode van 2 jaar (2023 + 2024) en bent dan de ambassadeur van Kerkrade en natuurlijk ook ambassadeur van de poëzie.
• Jouw gedichten kunnen gebruikt worden op Social Media, het Internet of daarbuiten om een breed publiek met poëzie kennis te laten maken.
• Bij speciale evenementen/jubilea in de gemeente, kan de wethouder je vragen een gedicht te presenteren.
• Je geeft in de HuB.Bibliotheek Kerkrade jaarlijks 3 workshops dichten voor iedereen die graag wat tips en trucs ontvangt om zelf aan de slag te gaan met poëzie.
• Je schrijft 3 tot 4 gedichten per jaar.

Voorwaarden:
• Je woont bij voorkeur in de gemeente Kerkrade.
• Je dicht zowel in het Kerkraads dialect als in het Nederlands.
• Je heb ervaring in het presenteren/voordragen.
• Je kunt de kunst van het dichten overdragen aan kinderen/(jong) volwassenen.
• Je maakt poëzie toegankelijk voor een breed publiek.

Wat zit er voor jou in:
• Een aanwijzing vanuit de gemeente Kerkrade als stadsdichter 2023/2024
• Natuurlijk een set met jouw eigen visitekaartje als Kerkraads stadsdichter
• Een oorkonde
• Een geldbedrag van € 250,00 per jaar
• Een vergoeding van € 75,00 per te verzorgen workshop
• De mogelijkheid om jezelf als stadsdichter te profileren.

Wil jij de nieuwe stadsdichter worden?
Stuur dan een mail naar: parkstadingesprek@bibliotheekkerkrade.nl vóór 10 november 2022.

Schrijf een motivatie en voeg daar 2 eigen gedichten bij. Eén bestaand gedicht én een nieuw gedicht met als thema Viva la Vida (leve het leven). Twee gedichten dus, één in het Kerkraads dialect en één in het Nederlands.

Op dinsdagavond 13 december 2022 wordt de stadsdichter bekend gemaakt. Het programma volgt.
De jury bestaat uit afgevaardigden van de bibliotheek Kerkrade, de Stichting Kirchröadsjer Sjpetsiejalieteet, de voorzitters van dialekverain Kirchröadsj Plat en van dialekverain d’r Wauwel, Boekhandel Deurenberg en natuurlijk van de gemeente Kerkrade.
De zoektocht naar een stadsdichter is een samenwerking van de Gemeente Kerkrade, de stichting Kirchröadsjer Sjpetsiejalieteet en Bibliotheek Kerkrade e.o.